מאת אבנר שאקי
תקציר:
רבי אמנון ממגנצא, שחי במאה ה-11, והיה גדול הדור באותה תקופה באיטליה – שהייתה מקור רוחני עצום באותם ימים, ובערוב ימיו נזדכך בייסורים ועינויים קשים מכיוון שלא הסכים להמיר את דתו לנצרות, כתב מדם לבו, בשעת תפילת בראש השנה בית הכנסת, רגעים ספורים לפני מותו, פיוט מופלא ומרגש בשם “ונתנה תוקף”.
אחת השורות המוכרות והעוצמתיות בפיוטו הנורא שחדר לרבות מקהילות ישראל, היא: “ותשובה ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה”. המילים הללו הן למעשה התשובה היהודית לשאלה הגדולה, שהעסיקה את בני האדם משחר ההיסטוריה, והיא- כיצד ניתן לבטל גזירות קשות ורעות שעל מימושן הוחלט בשמיים. שלושת העניינים הללו- תשובה, תפילה וצדקה, הם כה חשובים ועצומים, עד שבכוחם לשבר גזירות קשות ולהמתיק דינים חמורים.
הרחבה:
אחד הנושאים שהעסיקו הכי הרבה לכל אורך הדורות את אנשי העולם בכללותם, ואת עם ישראל בפרט, הוא כיצד ניתן לשפר את עתידנו, להביא עלינו ימים טובים יותר, להמתיק את דיננו, ולבטל גזירות קשות ורעות שחלילה נגזרו עלינו על ידי בורא העולמים.
כבר בתורתנו הקדושה, שהיא כידוע מקור קדום ביותר, אנו יכולים למצוא את העניין הנ”ל בבולטות יוצאת דופן. למשל, כשמדובר בגויים, נוכל לציין את פרעה מלך מצרים הרשע שביקש ממשה רבינו עליו השלום שיתפלל לה’ עליו, ועל מצרים כולה, שיעביר מעליהם את המכות שהקב”ה הנחית עליהם. להבדיל, בקורות עמנו, נוכל לראות זאת בין היתר בתפילתו הזכה של משה רבינו לפני ריבונו של עולם, לאחר חטא העגל, בשעה שהקב”ה רצה להשמיד את כל עם ישראל, להשאיר את משה לבדו, ולבנות ממנו עם חדש.
מדהים ומעניין לראות, שכפי שכתב שלמה המלך: “מַה שֶּׁהָיָה הוּא שֶׁיִּהְיֶה, וּמַה שֶּׁנַּעֲשָׂה הוּא שֶׁיֵּעָשֶׂה, וְאֵין כָּל חָדָשׁ תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ (קהלת, א’, ט’), ואכן גם בימינו אנו, נושא זה עודנו מעסיק במאוד מאוד את כל באי עולם. למרבה שמחתנו, בדיוק בנושא מהותי זה, כתב רבי אמנון ממגנצא, שחי במאה ה-11, והיה גדול הדור באותה תקופה באיטליה – שהייתה מקור רוחני עצום באותם ימים, ובערוב ימיו נזדכך בייסורים ועינויים קשים מכיוון שלא הסכים להמיר את דתו לנצרות, פיוט מופלא ומרגש בשם “ונתנה תוקף”.
לימים, אחת השורות שהפכו להיות יותר מוכרות ועוצמתיות בפיוטו הנורא שחדר לרבות מקהילות ישראל, היא: “ותשובה ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה”. ובה נעסוק כעת. למעשה, רבי אמנון מבאר לנו את התשובה לשאלה הכל כך חשובה ומסקרנת, שכמו שהוזכר לעיל, המוני אנשים במהלך ההיסטוריה ניסו לחקור. לפי רבי אמנון, יש שלושה דברים עיקריים שמסוגלים להעביר את רוע הגזירה, כלומר – לבטל החלטות קשות ולא נעימות שה’ החליט להוציאן מן הכוח אל הפועל. ואלו הם שלושת הדברים- תשובה, תפילה, וצדקה. וכעת נבארם ראשון ראשון ואחרון אחרון.
תשובה – לאחר שאדם חטא, אם רק יחפוץ בכך – הקב”ה מעניק לו אפשרות לתקן את מעשיו, ואף להגיע למדרגה גבוהה יותר מהמדרגה שבה היה לפני חטאו. וזו היא למעשה התשובה. הרמב”ם כותב שישנם ארבעה שלבים עיקריים בתהליך התשובה:
א. עזיבת החטא – על האדם לחדול מלבצע את החטא שעליו הוא רוצה לעשות תשובה.
ב. חרטה – על האדם להצטער על מעשיו הרעים ולהבין שאינם הגונים.
ג. וידוי – על האדם לבטא בפיו את אשר עשה.
ד. קבלה לעתיד- על האדם לקבל על עצמו, כלומר לתכנן ולהחליט, שלא יעשה שוב את אותו חטא בעתיד.
לאחר שעשה האדם את כל הדברים הנ”ל, עוונו נמחל, והוא כאמור אף התעלה למדרגה גבוהה יותר.
תפילה – התפילה היא אחד הדברים הבסיסיים והחשובים ביותר בתורה. בתפילה ניצב האדם אל מול בוראו, ומשוחח עמו. לעתים תהא זו תפילה קבועה ומנוסחת מראש, על פי הנוסח שתקנו לנו חכמי ישראל, ולעתים תהא זו תפילה אישית ופרטית של כל אחד ואחת מאיתנו, לפי צרכינו השונים. ושני סוגי התפילות הללו, זאת חשוב לדעת, חשובות ויקרות במאוד מאוד. חז”ל מלמדים אותנו, שלתפילה שתי מטרות מרכזיות:
א. בתפילה מודים אנו לבורא העולם על כל מה שהוא עשה, עושה ויעשה עבורנו, ועבור הבריאה כולה.
ב. בתפילה אנו מבקשים מהקב”ה שיעשה את הדברים הרצויים לנו, ובין היתר שנהיה בריאים, טובים, קדושים ומאושרים.
צדקה – במצווה זו מצווה אותנו הקב”ה, ואף את העניים שבתוכנו, להעניק מכספנו ורכושנו לטובת האחר, החלש, הזקוק לעזרתנו. ישנן שתי סיבות עיקריות למצוות הצדקה:
א. הקב”ה רוצה שנזכור שמה שיש לנו, כולל כספנו, הוא לא אך ורק שלנו, ולא השגנו אותו רק באמצעות כוחנו ועוצם ידינו, אלא הוא מתנה שנתנה לנו מאת ה’ יתברך, ושאנחנו צריכים לעשות עם כספנו את מה שטוב ונכון, כלומר את מה שהוא מצווה אותנו לעשות.
ב. הקב”ה רוצה שנהיה אנשים טובים, הגונים, נדיבים, גומלי חסדים, ועל ידי נתינת צדקה, שהיא מצווה שהמון פעמים לא קל לקיימה, אנו נעשים עם הזמן יותר ויותר כאלה.
זאת חשוב במיוחד לדעת- מסבירים לנו רבותינו, שמכיוון ששלושת הדברים שמנינו לעיל הם כל כך חשובים, וכל כך רצויים בפני ה’, יש בהם כוח לדחות גזירות קשות ורעות. זכויותיו של העושה אותם הם כה רבות, עד שגוברות הן על כוחה של החלטה קשה שנגזרה עליו בשמים.
מפאת חשיבותם העצומה של שלושת הדברים הללו, אנו ממליצים לכם קוראינו היקרים לעשותם באופן כנה ומיטבי, בימים הנוראים הבאים עלינו לטובה ב”ה, ובכלל – בכל ימות השנה. בכל יום ויום אפשר וכדאי להשתפר עוד ועוד, אפשר וכדאי להעלות יותר ויותר.
בנוסף, נציע לכם כעת, בעניין מצוות הצדקה, לקיים זאת ממש כאן ועכשיו – כמה שורות מתחת למילים אלו, לתרום לילדים היתומים הרבים שאנו בעמותת ‘שערי רחמים’ משתדלים לדאוג לכל צרכם, וכן לשלוח לנו שמות שתרצו שרבני הארגון יתפללו עבורם. תודה גדולה לכל התורמים והתורמות, ושנשמע ב”ה תמיד בשורות טובות, ישועות ונחמות.