מאת אבנר שאקי
תקציר:
ט”ו בשבט הנו חג הנחגג מדי שנה במסורת ישראל, בעיקר בארץ ישראל, והוא נקרא גם: “ראש השנה לאילנות”. תאריך זה, ט”ו בשבט, משמעותי לגבי חישובן של כמה מצוות, וביניהן תרומות ומעשרות, נטע רבעי, ועוד מצוות הקשורות לעולם הצומח. הפעם הראשונה שט”ו בשבט מוזכר במקורותינו היא בפרק א’ במסכת ראש השנה, בו מפורטים מספר “ראשי שנה” לכל מיני עניינים שונים, שהמפורסם שבהם הוא חג ‘ראש השנה’ שנחגג בא’ תשרי.
ישנן כמה סיבות לקביעתו של ט”ו בשבט כראש השנה לאילנות. הסיבה המפורסמת ביותר, אותה גם רש”י מביא באותו פרק במסכת ראש השנה עליו דיברנו, היא שאם גדל אחרי ט”ו בשבט פרי מסוים על עץ מסוים, אפשר לדעת בוודאות שהוא תוצר של גידולי השנה החדשה, מה שאי אפשר להגיד על פרי שהופיע על העץ לפני ט”ו בשבט.
בט”ו בשבט נוהגים לברך על פירות משבעת המינים, וכמו כן על פירות יבשים, ולאכול אותם בהנאה מרובה, תוך הודיה עצומה לה’ יתברך על השפע שנתן לנו.